Bilanț la finalul proiectului „TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (2018-1-CZ01-KA203-048197)

0

Iași, 26 august 2020 – Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, alături de partenerii săi academici, Masaryk University din Brno (Republica Cehă) și St George’s Hospital Medical School din Londra (Marea Britanie) anunță finalizarea proiectului Erasmus+ cu titlul “TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (2018-1-CZ01-KA203-048197).

Proiectul este ultimul într-o serie de trei proiecte Erasmus+ și a fost implementat începând cu luna august 2018, ca parte dintr-un efort susținut al UMF Iași pentru crearea resurselor educaționale și antrenarea cadrelor didactice cu scopul îmbunătățirii calității instruirii studenților.

Acest efort strategic, pentru ca UMF Iași să poate oferi cele mai moderne  condiții de învățare în învățământul medical din România, a vizat și deschiderea unui Centru de Simulare, dedicat studenților și cadrelor didactice, alături de seria de proiecte „Case-based learning and virtual cases to foster critical thinking skills of students” (2018-1-RO01-KA203-049412), „Building Curriculum Infrastructure in Medical Education” (2018-1-SK01-KA203-046318) și “TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (2018-1-CZ01-KA203-048197) (prezentat astăzi la final).

Echipa de implementare a proiectului “TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (2018-1-CZ01-KA203-048197) a fost condusă de Conf. dr. Gabriela Ștefănescu și compusă din Conf. dr. Mihaela-Dana Turliuc, As. univ. dr. Georgiana Emanuela Gîlcă Blanariu, Conf. dr. Mihaela Moscalu, Conf. univ. dr. Ionuț Nistor, Conf. dr. Bogdan Stoica, As. univ. dr. Bogdan Iliescu și As. univ. dr. Adrian Ciureanu.

Direcție strategică în învățământul medical la UMF Iași

Strategia de modernizare a învățământului medical de la UMF Iași a fost inițiată în 2016, cu scopul poziționării Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” pe cel mai bun loc în lista celor mai moderne instituții de învățământ medical din România.

Calitatea învățământului medical în centrele educaționale de prestigiu din țările dezvoltate ale lumii a fost îmbunătățită semnificativ în ultimii ani prin utilizarea simulatoarelor medicale și a unor metode moderne de învățare avînd ca scop antrenarea abilităților studenților de a lua decizii prin exersarea pe realitate virtuală și inteligență artificială, ca cele pe care astăzi le au la dispoziție studenții mediciniști de la Iași.

Cum sunt definite metodele moderne de învățare în sfera medicală?

Pe lângă resursele clasice ale învățământului medical, pe care UMF Iași le are deja la dispoziția cadrelor didactice și a studenților, prin proiectele Erasmul+ au fost adăugate încă două resurse educaționale suplimentare moderne și anume:  (i) curriculum formalizat în format structurat şi (ii) cazuri virtuale.

Pentru a pilota crearea și utilizarea cazurilor virtuale în 12 discipline medicale, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” implementează proiectul „Case-based learning and virtual cases to foster critical thinking skills of students” (2018-1-RO01-KA203-049412) împreună cu partenerii Masaryk University din Cehia şi Pavol Jozef Šafárik University din Slovacia.

Pentru inițierea procesului de formalizare a curriculumului este în curs de implementare, împreună cu Masaryk University din Cehia, Pavol Jozef Šafárik University din Slovacia, Jagiellonian University din Polonia şi University of Augsburg din Germania și proiectul „Building Curriculum Infrastructure in Medical Education” (2018-1-SK01-KA203-046318).

Implementarea celor două proiecte a condus la îmbogățirea Platformei de e-learning a Universității noastre cu alte două soluții tehnologice pentru gestionarea scenariilor virtuale sau a pacienților virtuali și pentru managementul curriculumului în reprezentare formalizată.

Care sunt beneficiile metodei de învățare bazată pe scenarii (Scenario Based Learning – SBL)?

Proiectul a vizat atât dezvoltarea gândirii critice și a abilități de analiză ale studenților prin utilizarea metodelor de învățare bazată pe scenarii (Scenario Based Learning – SBL), cît şi compararea valorii pedagogice și a eficienței a două metode SBL diferite: învățarea bazată pe probleme (Problem Based Learning) și învățarea bazată pe echipă (Team Based Learning).

În cadrul proiectului au fost create 9 scenarii virtuale care au fost folosite în cursul a două sesiuni PBL și TBL care au avut loc anul trecut în cadrul evenimentelor „Școala de vară în Gastroenterologie” și „Zilele Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași”.

Similar studenților din celelalte două universități partenere în cadrul proiectului, rezultatele obținute în urma pilotării acestor două metode au depășit așteptările inițiale în sensul că studenții au apreciat cele două metode ca fiind nu doar eficiente, dar și provocatoare și incitante din punctul de vedere al atractivității actului educațional.

Un câștig suplimentar pentru Universitatea noastră generat de implementarea acestor 3 proiecte este determinat de aplicabilitatea lor facilă în învățământul online.

Atât noțiunea de pacient virtual, cât și interacțiunile pe care le presupun sesiunile PBL și TBL sunt perfect compatibile cu învățământul online, pe care Universitatea de Medicină din Iași l-a adoptat în regim 100% printre primele din țară, încă din martie 2020.

Beneficiile existenței Platformei de e-learning a Universității, cumulate cu implementarea unor astfel de proiecte sunt garanția continuării unui act educațional de maximă calitate chiar în condițiile dificile dictate de contextul pandemic. Considerăm că o dovadă în acest sens este și faptul că la examenul de admitere din acest an Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” a înregistrat cea mai mare concurență pe loc la nivel național (5.57 /loc bugetat).

Imagini de la sesiunile TBL și PBL derulate în cadrul proiectului TELSON – Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (2018-1-CZ01-KA203-048197)

Share.

Autor

Avatar

Echipa editorială a portalului Economy & More / EM360 cu Adi Maniutiu

Comentariul tau