fbpx

Toamna se numără bobocii, dar și banii… rămași după vacanța de vară. Așa că acum este timpul să vă apucați de o radiografie a bugetului de care mai dispuneți. Luați un creion și treceți pe o hârtie situația reală.

După ce ne-am făcut de cap, căci, da, e musai să ne simțim și bine, nu doar să muncim, revenim la procentele care ne țin în echilibru banii, da? Sper că nu ați uitat cum împărțim bugetul/salariul: 50% merg către nevoile de zi cu zi (mâncare, întreținere, transport, rate), 30% merg către dorințe, iar 20% câtre economii/investiții.

Probabil vă îngrozește gândul la ultimul procent și că din nou trebuie să faceți economii, dar avem un pont: puneți banii deoparte cu gândul la ceva plăcut. De exemplu, economisiți cu gândul la următoarea vacanță. 🙂 Dar, sincer, putem face aceste economii și ca să nu avem surprize neplăcute la iarnă, pentru că știm că totul în jur se scumpește.

Vorbim, în primul rând, despre energie, care s-a scumpit și, probabil, va continua să o facă. Dar, ca să nu ne panicăm, am vrea să vă explicăm ce se întâmplă, ca să înțelegeți mai bine. România este racordată la o piață internațională, comunitară, iar pretul este legat de cerere și ofertă. Ei bine, și pentru că rezervele de energie s-au redus, iar cererea a fost mare, s-a ajuns la aceste scumpiri. Nu a fost neapărat cerere mare la noi în țară, dar, fiind parte dintr-o piață internațională, efectele scumpirilor ne-au afectat și pe noi în mod direct.

În plus, s-au adăugat aici alte două “ingredient” care au pus și mai mare presiune pe preț: inflația și războiul. Și ar mai fi și trecerea la verde. Desigur, statul va interveni în continuare pentru a ține prețurile sub control, dar trebuie să fim și proactivi, să vedem ce se va întâmpla mai departe de această iarnă. Și când vorbim despre energie, nu ne rezumăm doar la electricitate și căldură, pentru că impactatul este mult mai mare. Vorbim inclusiv despre transporturi.

În prezent ne confruntăm tot cu sumpiri usturătoare al prețului la combustibili, dar viitorul acestui sector este creionat în altă direcție și anume accea a unui sector verde. Da, vrem transport verde, și Uniunea Europeană dictează acest curent, dar oare în ce măsură este realist un astfel de scenariu? Nu e ca și cum producție de mașini electrice ar face față unei cereri corespunzătoare.

Dacă facem un calcul simplu, doar în România ne-ar trebui 500.000 de mașini “verzi” în fiecare an, pentru a ne încadra în țintele “FitFor55”, ceea ce este imposibil. Și nici măcar nu ne referim la puterea de cumpărare a românilor, ci efectiv la faptul că fabricile nu ar putea produce atâtea mașini. Așadar, am spune că trebuie să fim cumpătați și realiști și să înțelegem că mixul energetic este cheia trecerii către decarbonare.

Dacă sunteți curioși de cum văd specialiștii viitorul transporturilor, vă las aici un link către un studiu pertinent și argumentat, proaspăt lansat. Cel mai probabil nu putem elimina încă partea de gaz lichefiat.

Da, luăm în calcul noile generații de combustibil, dar trebuie să vedem și ce putem îmbunătăți, acum ar fi de exemplu căile ferate. Refacerea lor ar reduce de pe șosele TIR-urile și atunci, scăzând cererea de carburanți, și prețurile vor începe să scadă. Așadar, cu reglementări responsabile avem de lucrat în timp.

Share.
EM360

Echipa editorială a portalului Economy & More / EM360 cu Adi Maniutiu

Comentariul tau