fbpx

În 2024 și bună parte din 2025, mediul de afaceri din România a fost pus la încercare nu doar de presiuni economice, ci și de o serie de decizii politice bruște, impredictibile, astfel că, în tot acest context instabil, antreprenorii s-au văzut nevoiți să navigheze pe o sârmă subțire, fără plasă de siguranță. La propriu.

„Antreprenorii fac un joc pe o bârnă, o echilibristică periculoasă, dar culmea este că, dacă la circ cazi, ai o plasă de siguranță. Aici, în antreprenoriat, nu mai ai niciun fel de plasă. S-a terminat”, a punctat la Income Summer Edition Cristina Chiriac, fondatoarea CONAF și una dintre vocile cu greutate ale antreprenoriatului românesc.

Din păcate, această lipsă de siguranță nu e doar o metaforă. Mărturie stă valul de măsuri legislative adoptate prin ordonanțe de urgență, care au afectat direct mediul de afaceri.

„A plouat cu ordonanțe de urgență. Cred că în 2024 am avut cel mai mare număr din ultimii cinci ani. Și atunci tu, ca antreprenor, nu știi dacă ce s-a decis azi se mai aplică și luna viitoare. Deci nu vorbim nici de stabilitate, nici de predictibilitate”, atrage atenția Chiriac.

Și, evident, într-un astfel de climat, deciziile devin din ce în ce mai greu de luat, mai ales în momente de cumpănă, mărturisește și George Barbu, antreprenor prezent în peste 30 de țări și consultant de business.

„Toată lumea se simte presată să ia decizii în necunoștință de cauză, dar, dacă nu este neapărat necesar, să nu luăm decizii majore pe timp de criză.”

Precauția devine astfel nu doar o opțiune, ci un reflex de supraviețuire. În plus, dincolo de instabilitate, e și uzura. Emoțională, fizică, financiară. Însă, în mod paradoxal, tot căderile îi invață pe antreprenori cele mai valoroase lecții.

„Eșecul este prima treaptă a succesului. Nu poți să-l înțelegi până când nu ai dat cu burta de pământ, atât de tare încât să nu mai vrei niciodată să treci prin aceeași experiență”, spune Chiriac, cu onestitatea celui care știe ce înseamnă să o iei de la capăt.

Iar George Barbu completează:

„Am învățat din greșelile altora și ne-am construit această plasă de siguranță, dar nu înseamnă că nu am dat și noi cu burta de pământ.”

Astăzi, a fi antreprenor în România nu înseamnă doar viziune sau strategie. Înseamnă reziliență, prudență și o doză mare de curaj. Pentru că, în lipsa unei plase de siguranță, singura alegere este să mergi mai departe — cu grijă, dar și cu demnitate.

Income Summer Edition este un serial, aflat la al 4 lea sezon anual, un format construit din 6 ediții speciale, cu 6 întâlniri definitorii pentru viitorul tinerilor, al business-ului si antreprenoriatului, dar și al României, în general. Avem 6 runde de discuții cu leaderi, mentori, personalități de top în domeniile lor. Sunt modele ale căror povești inspiră, motivează și, totodată, definesc ce este mai bun în țara în care trăim. Vorbim despre intițiativă, ambiție, asumare, despre disciplină, despre a face ceva pentru alții sau despre a face primul pas înaintea altora, fără să așteptăm de la alții să facă pentru noi.

Cristina Chiriac este una dintre cele mai influente voci ale antreprenoriatului românesc, fondatoare a brandului internațional Flori de Ie și președinta Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). Cu o viziune strategică și un angajament constant pentru promovarea leadershipului feminin, Cristina a transformat inițiative locale în mișcări naționale, influențând politici publice și inspirând o nouă generație de lideri.

George Barbu este antreprenor și unul dintre fondatorii brandului românesc de tehnologie Tellur, prezent astăzi în peste 30 de țări. Conduce compania ABN Systems de peste 15 ani și a trecut prin etape de creștere, criză și reinventare. În ciuda provocărilor, a ales să investească în produse proprii, în oameni și în ideea că un brand românesc poate concura corect pe piețele internaționale.
Nu caută aplauze, ci continuitate. Spune despre el că încă învață în fiecare zi și că își dorește ca ceea ce face azi să conteze și mâine.

Adrian Măniuțiu – jurnalist și antreprenor în comunicare / EM360 Group și Antena3CNN

Adrian Maniutiu s-a născut la Cluj-Napoca în 1979 și a studiat business și marketing în Germania (Uni Mannheim si Uni Osnabrück) si Romania, la Cluj (UBB). A lucrat în domeniul investițiilor și în dezvoltare imobiliară, iar cu 11 ani in urmă a fondat PhotoMedia – transformată ulterior în EM360 GROUP – o agenție în expansiune, cu o echipa de peste 15 oameni, concentrată pe marketing-ul creativ, producții media, strategii de comunicare, management reputațional si managementul comunicarii de crizã si afaceri publice.  Acumuland o experiență diversa în televiziune, atât din poziția de realizator TV și prezentator, cât și din cea de co-producător și dezvoltator de formate, în 2019 a lansat EM360 Studio – un canal web-TV care se concentrează pe seturi de producții premium din sfera de infotainment economic, business și talk. Din 2023 se implica si în proiecte de venture din zona de tehnologie si inovatie si inventica industriala; de 3 ani este Ambasador al Antreprenoriatului, în cadrul proiectului european ”Antreprenor 2020-2024″. Prin ONG-ul BigDreamMedia, atasat agentiei EM360, coordoneaza diverse proiecte de dezvoltare comunitara si CSR. In acelasi timp, Adrian Maniutiu face parte din echipa Antenelor de peste 12 ani, unde este realizatorul emisiunii INCOME, la Antena3CNN, din vara anului 2012. De asemenea, colaboreaza, ca invitat si contributor cu emisiunea „IN FATA NATIUNII, tot la Antena3CNN si cu matinalul „Neatza cu Razvan si Dani”, la Antena1, unde din 2020 realizeaza o rubrica saptamanala permanenta de educatie financiara.

Răspunderea pentru întregul conținut și toate analizele, ideile și opiniile exprimate, în integralitatea lor, în articolele publicate pe platforma em360.ro revin în exclusivitate autorilor semnatari și nu implică platforma em360, ONG Big Dream Media, sau SC PhotoMedia Em360 Srl în niciun fel.
Share.

Comentariul tau