Analiza perspectivelor economice ale anului 2022 face, de mai bine de o lună, capul de afiș al publicațiilor și dezbaterilor economice din principalele țări dezvoltate ale lumii.
Există păreri diferite prin prisma diferențelor de metodologie dar, pe ansamblu se poate ajunge la o imagine relativ unitară asupra opiniilor privind perspectiva economică a anului 2022. (studiile cuprinse în prezenta analiză provin de la: IMF, World Bank, OECD, Schroders, The Conversation France, IREF Europe, Project Syndicate, Fortune, Economist Intelligence Unit, Morgan Stanley, ABN-AMRO Group Economics).
Premisele pe care toate analizele le acceptă în analiza lui 2022 sunt următoarele:
- 2022 ar trebui să fie un alt an bun pentru creștere, dar cu o redresare inegală.
- Retragerea anticipată a măsurilor de sprijin de urgență va influența în mod semnificativ perspectivele.
- Riscul principal este reprezentat de o inflație mai mare decât se preconizase și o creștere mai lentă.
Apariția variantei Omicron a Covid-19 a reamintit că persistă o incertitudine cu privire la evoluția pandemiei. Cu toate acestea, se preconizează că 2022 va fi un an bun din punctul de vedere al creșterii economice, pe măsură ce economia globală continuă să se redreseze. Este foarte posibil ca să apară o încetinire a creșterii pe măsură ce sprijinul semnificativ oferit de guverne și băncile centrale la începutul pandemiei începe să se diminueze.
Se așteaptă la o creștere a PIB-ului global de 5,6-6.0% în 2021, și la scădere la 4,0-4,5% în 2022. Inflația globală ar putea să fie de 3,4% pentru 2021 și de 3,8% în 2022.
Redresarea economică după pandemie este diferită de cea observată în crizele anterioare. A creat probleme neprevăzute în lanțurile de aprovizionare și s-au format blocaje. De asemenea, s-au observat probleme pe piața forței de muncă, ceea ce a determinat ca întreprinderile să se confrunte cu deficite de forță de muncă. Toate aceste elemente au contribuit la o creștere accelerată a inflației.
Caracterul dezechilibrat al redresării se reflectă în cifrele pentru cheltuielile de consum din Statele Unite. Aceste date arată că volumele de vânzări cu amănuntul sau vânzările reale cu amănuntul sunt cu peste 10% peste nivelul de dinainte de pandemie. Pe de altă parte, cifrele reale ale cheltuielilor din sectorul serviciilor sunt încă cu aproximativ 2 % mai mici decât înainte de criza sanitară.
Redresarea a fost susținută în mod disproporționat de sectorul bunurilor de consum, punând o presiune considerabilă asupra lanțurilor de aprovizionare și a piețelor. După încheierea crizei financiare globale în 2009, a fost nevoie de patru ani și jumătate pentru ca volumul vânzărilor cu amănuntul să depășească, într-o proporție comparabilă, nivelurile de dinainte de criză. Actualmente, a durat doar 18 luni.
Impactul blocajelor este vizibil în diminuarea recentă a volumelor de vânzări cu amănuntul. În termeni nominali, vânzările au continuat să crească și sunt cu aproximativ 20% peste nivelurile de dinainte de pandemie.
Se consideră că retragerea măsurilor de sprijin de urgență din partea băncilor centrale și a guvernelor va avea o influență semnificativă asupra activității economice în 2022. Stimulentele fiscale semnificative (cheltuieli guvernamentale și măsuri fiscale pentru sprijinirea economiilor pe termen scurt) ca răspuns la pandemie, sunt deja în scădere în Statele Unite și Regatul Unit.
Cheltuielile publice vor rămâne importante, dar politica fiscală generală va fi mai puțin favorabilă în 2022. Acest lucru nu ar trebui să fie o surpriză, având în vedere anvergura fiscală a anului 2021. În SUA, programul Bipartisan Infrastructure Deal va începe în 2022, iar planul Build Back Better în prezent analizat de Congres ar trebui să contribuie la creșterea cheltuielilor publice (dacă va fi adoptat de Senat). Cu toate acestea, impulsul politicii fiscale pentru creșterea globală va fi mai mic decât în 2021.
Situația este aceeași și în Marea Britanie, unde se preconizează că impozitul pe profit și impozitul pe venit să crească în 2022, la fel ca și contribuțiile la asigurările sociale.
Zona euro se va remarca și ea printr-o creștere a cheltuielilor fiscale prin trecerea la implementarea planului european de redresare și reziliență. Cu toate acestea, se preconizează că măsurile de stimulare vor fi mai mici decât în 2021, deși rămân semnificative.
Se preconizează că în China se va menține stimulul fiscal în 2022 prin creșterea împrumuturilor administrației locale, iar băncile vor promova o politică de stimulare pentru a acorda un volum mai mare de împrumuturi pe piața internă.
În pofida unor puncte de vedere relativ unitare și coerente, toate analizele studiate accentuează un element central al anului economic 2022: lipsa de predictibilitate, incertitudinea.
Incertitudinea cu privire la perspectivele economice este acum, fără îndoială, cea mai mare de la începutul pandemiei, în ianuarie 2020. În timp ce creșterea economică a fost puternică, deoarece economiile s-au deschis în mare măsură, partea ofertei s-a străduit să țină pasul cu cererea renăscută, consecința fiind inflația.
Acest lucru a adus în iveală calendarul probabil al creșterii ratelor dobânzilor în SUA și, deși nu ne se așteaptă ca BCE să urmeze acest exemplu, având în vedere circumstanțele macroeconomice foarte diferite din zona euro, acest lucru va avea efecte de propagare la nivel mondial în anul următor. Dacă acest lucru nu ar fi suficient pentru a face față, multe țări din zona euro se luptă acum să țină sub control un nou val de infecții pandemice Omicron, cu potențial de provocare cu totul nouă pentru factorii de decizie politică.
Analizele subliniază faptul că la această dată este prea devreme pentru a judeca impactul exact al acestei noi variante asupra perspectivelor de creștere. În confruntarea cu aceste provocări pe termen scurt, nu ar trebui să se piardă din vedere și provocările de ansamblu pe termen lung ale schimbărilor climatice și ale tranziției energetice. COP26 a înregistrat progrese în ceea ce privește angajamentele și țintele guvernamentale. Cu toate acestea, există în continuare un decalaj considerabil între angajamente și politica actuală.