fbpx

Fit for 55 este planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Pentru a pune acest plan în aplicare, dar mai ales pentru a putea atinge obiectivele lui, mai multe modificări sunt necesare în legislația europeană, sau chiar crearea unor noi proceduri.

Un nou fond social a fost creat chiar luna aceasta, prin votul europarlamentarilor, pentru a atenua impactul social al acțiunilor climatice. Ideea generală este de a combate sărăcia energetică, iar tranziția climatică să fie una echitabilă și incluzivă din punct de vedere social. Cine sunt beneficiarii? Gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile și utilizatorii de transport. Câți bani sunt puși la dispoziție? Aproape 86,7 miliarde de euro – fondul va fi finanțat prin licitarea certificatelor de emisii (ETS II) în valoare de până la 65 miliarde de euro, la care se adaugă 25%, procent acoperit din surse naționale.

Și tot luna aceasta, plenul Parlamentului European a votat reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii. În sectoarele acoperite de ETS, emisiile de gaze cu efect de seră trebuie reduse cu 62% până în 2030 (comparativ cu anul 2005). Totodată, se elimină, treptat, certificatele gratuite pentru companii din 2026 până în 2034. Premiera este însă includerea emisiilor de gaze cu efect de seră din sectorul maritim. În zona aviației se vor elimina treptat, până în 2026, certificatele gratuite acordate sectorului și se va promova folosirea combustibililor de aviație derivați din surse regenerabile. Reforma creează și un nou ETS II special pentru carburanții de transport rutier și pentru clădiri. Acesta va stabili începând cu 2027 prețul emisiilor din aceste sectoare.

Un nou mecanism a fost creat la nivelul Uniunii Europene, un instrument de ajustare la frontieră a emisiilor de carbon (CBAM) care va fi introdus treptat între 2026 și 2034 și sincronizat cu eliminarea treptată a certificatelor gratuite din EU ETS. Concret, CBAM va reglementa electricitatea, hidrogenul, fierul, cimentul, oțelul, aluminiul, îngrășămintele și, în anumite condiții, emisiile indirecte, în sensul că importatorii acestor bunuri vor fi obligați să plătească diferența dintre prețul carbonului plătit în țara de producție și prețul certificatelor de emisii de carbon din EU ETS. De ce apare acest nou mecanism? Din minimum două motive: să stimuleze țările din afara UE să crească ambițiile climatice, dar mai ales pentru a garanta că eforturile UE în acest domeniu nu sunt subminate de relocarea producției din UE către țări cu politici mai puțin ambițioase.

Toate aceste decizii luate de Parlamentul European urmează a fi aprobate oficial de Consiliu, vor fi apoi publicate în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare la 20 de zile de la acel moment. România va trebui să transpună și ea noile prevederi în propria legislație.

Răspunderea pentru întregul conținut și toate analizele, ideile și opiniile exprimate, în integralitatea lor, în articolele publicate pe platforma em360.ro revin în exclusivitate autorilor semnatari și nu implică platforma em360, ONG Big Dream Media, sau SC PhotoMedia Em360 Srl în niciun fel.
Share.

Comentariul tau