Antreprenorul Wargha Enayati a vorbit la “În Arenă”, podcastul realizat de Dragoș Anastasiu, fondatorul Eurolines și AdWise, despre cum și-a ales profesia, despre instinctele sale antreprenoriale și despre afacerile pe care le-a construit. Alegerile sale, de multe ori de neînțeles pentru cei din jur, i-au adus recunoaștere în lumea businessului și nu numai, devenind cel mai cunoscut antreprenor din domeniul medical românesc. Prima sa alegere controversată a fost să renunțe la a face Facultatea de Medicină în Germania pentru a studia în România, iar a doua a fost înființarea unui afaceri medicale private, în condițiile în care sănătatea era considerată în România o afacere exclusiv “de stat”. A deschis mai întâi cabinet, el fiind medic cardiolog, apoi policlinică, apoi a fost primul care a avut trei policlinici – legate prin VPN între ele. Din 1996 a început cu abonamentele, iar după opt ani a deschis primul spital. Așa a luat naștere Centrul Medical Unirea, transformat mai apoi în Rețeaua de Sănătate Regina Maria.
Radiografia afacerilor din sănătate
Wargha Enayati a fost un deschizător de drumuri, serviciile medicale private fiind un concept pe care piața nu părea să-l înțeleagă. “După un an de la deschidere am adunat echipa și eram probabil zece persoane, iar în ziua respectivă nu am avut niciun pacient. M-am întrebat atunci dacă ceea ce fac are viitor sau nu. Afacerea aceasta, în 2001, la șase ani după ce am deschis, puteam să spun că da, poate să supraviețuiască. Am avut noroc, și nu glumesc, că am avut oameni lângă mine care erau mult mai pregătiți decât mine – și medical, și nonmedical – iar eu m-am văzut numai ca un integrator. În 2005 am avut oameni pe care i-am angajat și câștigau peste 10.000 de euro pe lună. Viziunea aceasta – să am oameni super-tari lângă mine – m-a ajutat foarte mult”, recunoaște antreprenorul. De altfel, încă de la început, a fost extrem de atent la sfaturile pe care le primea. “Mă sfătuiam constant. De la soția mea, părinții mei – tatăl meu m-a ajutat foarte mult până la un prieten care era partener la McKinsey, până la prieteni de afaceri din România, până la șefii din corporații care mă sfătuiau de bine. Eu, de fapt, nu sunt neapărat cu multe idei, dar preiau ideile care mi se dau, le filtrez și încerc să le pun în valoare”, susține Wargha Enayati.
În urmă cu 15 ani, antreprenorul a luat decizia să vândă 49% din acțiunile Rețelei Regina Maria către un fond de investiții britanic. Nu avea neapărat nevoie de bani, decizia, una cât se poate de subiectivă, având legătură cu experiența sa de antreprenor. “Din păcate, tot ceea ce mi-am dorit s-a întâmplat. De ce zic din păcate? Ce-ți dorești nu e neapărat ce-i bine. Eu, de când am început, deja neavând experiență în business – talentul îl aveam, dar sigur multe lucruri îmi lipseau – unul dintre ele era încrederea că afacerea poate să meargă și în continuare așa. Atunci aveam nevoie de o confirmare de afară. Consideram că dacă cineva investește în businessul meu înseamnă o confirmare”, este sincer Wargha Enayati.
De-a lungul timpului, antreprenorul a investit în mai multe afaceri mai mici în legătură strânsă cu domeniului medical. Dar, după exitul din Rețeaua Regina Maria, s-a decis să investească într-o nouă afacere de anvergură. Astfel a luat naștere Enayati Medical City. Ce l-a determinat?
“Probabil este sentimentul de responsabilitate când ai financiar posibilități, când ai și know-how-ul și când vezi că sunt lipsuri mari în piață. Eu cred că este o crimă să nu faci nimic. Eu cred că dacă un om are o capacitate și nu o folosește, se face vinovat față de societate! Luând asta în calcul, am înotat iar împotriva curentului și am băgat toate resursele existente și neexistente. M-am gândit la ce lipsuri avem: avem lipsuri de servicii integrate, avem lipsuri de navigarea pacientului în jungla medicală, avem nevoie de un spital de oncologie integrat, avem nevoie să creștem demnitatea vârstnicului și avem nevoie să araătăm cum poate să trăiască un vârstnic și avem nevoie de îngrijire la domiciliu”, explică omul de afaceri de ce a investit, împreună cu mai mulți parteneri, 65 de milioane de euro într-un centru medical atipic. Suma pare imensă, dar omul de afaceri este convins că dacă investiția ar fi fost făcută de stat ar fi costat de trei ori mai mult și ar fi durat enorm. Asta în condițiile în care pentru acte el a avut nevoie de doi ani, în timp ce construția a mai durat trei ani.
Cu toate că lucrurile par a merge greu, Wargha Enayati are numai cuvinte de laudă pentru poporul român. Prin urmare, dezvoltarea ar fi mult mai rapidă dacă s-ar miza pe autenticitate în loc să se prefere copierea unor modele occidentale.
“Am văzut un potențial enorm în poporul român, pe care românii nu-l apreciază destul. Acum, în retrospectivă dacă mă gândesc, românii tot încearcă să facă – chiar și astăzi – cum e în Vest, crezând că aceasta este soluția optimă. Părerea mea este că ar trebui Vestul să învețe mult mai mult de la poporul român, nu invers. Am văzut că această combinație între latura emoțională, spirituală și latura practică, pe care o are românul, este extraordinară. Lucrul acesta îl pierdem, din păcate, pentru că încercăm ca maimuțele să imităm Vestul”, încheie Wargha Enayati.