18 decembrie 2024. Studiul reprezentativ la nivel național urban, realizat de Reveal Marketing Research pentru programul România Eficientă, analizează percepția românilor cu privire la importanța eficienței energetice în clădiri și consumul responsabil al resurselor de energie. Comparativ cu anii anteriori, rezultatele actuale confirmă că adoptarea comportamentelor eficiente energetic se află pe un trend ascendent.
În opinia românilor, cel mai mare impact al eficienței energetice se înregistrează, în continuare, la nivelul costului utilităților (19%), urmat îndeaproape de efectele benefice asupra sănătății personale (16%), confortului individual (15%) și sustenabilității/ mediului (12%).
Evoluția comportamentelor de economisire a energiei în gospodărie
Comparativ cu anul 2023, au crescut majoritatea procentelor referitoare la adoptarea comportamentelor eficiente energetic acasă, în special numărul intervievaților care declară că sting lumina când ies din încăpere (de la 65% la 71%) și a celor care scot din priză aparatele electronice pe care nu le folosesc (de la 34% la 41%).
Cele mai frecvente comportamente eficiente energetic adoptate de români includ stingerea luminii atunci când pleacă din încăpere (71%), stingerea televizorului(59%) și utilizarea mașinii de spălat rufe sau vase doar atunci când sunt pline (46%).
Motivația de a investi în eficientizarea energetică a locuinței
Pentru 72% dintre respondenți, principalul avantaj al unei locuințe eficiente energetic este reprezentat de reducerea costurilor cu energia, un procent chiar mai ridicat, de 78%, înregistrându-se în cadrul eșantionului cu vârsta de peste 45 de ani.
Ferestrele termopan rămân cea mai populară investiție de eficientizare energetică, fiind prezente în 87% dintre locuințe, în special în gospodăriile persoanelor de peste 45 de ani (93%). Pe următoarele locuri se situează izolarea exterioară (62%) și electrocasnicele eficiente energetic (60%). În plus, utilizarea termostatului pentru controlul temperaturii a înregistrat o creștere semnificativă, de la 56% (2023) la 60% (2024).
Impactul consumului de energie asupra mediului
Optimizarea eficienței energetice a clădirilor ca modalitate de protecție a mediului este importantă pentru 58% dintre români, într-o măsură semnificativ mai mare pentru femei (63% comparativ cu 53% în cazul bărbaților).
De asemenea, 7 din 10 români conștientizează că risipa de energie (electrică, termică, carburanți, etc.) contribuie la accelerarea schimbărilor climatice.
Renovarea energetică aprofundată a spitalelor și școlilor
Peste 65% dintre români consideră că este importantă creșterea eficienței energetice a tuturor tipurilor de clădiri, cu prioritate în cazul spitalelor (81%), școlilor (78%) și blocurilor de locuințe (74%).
Studiul Reveal Marketing Research realizat pentru programul România Eficientă s-a desfășurat online, în perioada 21-29 noiembrie 2024, pe un eşantion reprezentantiv național urban format din 1003 respondenți cu vârsta de peste 18 ani.
Pentru mai multe informații cu privire la rezultatele obținute, vă invităm să accesați raportul de cercetare disponibil aici.
Despre România Eficientă
România Eficientă este un proiect privat de anvergură națională, realizat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat și cu finanțarea OMV Petrom. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național de promovare a eficienței energetice. România Eficientă își propune să sprijine atingerea țintelor României pentru 2030 în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea unor proiecte concrete de renovare majoră în școli publice din diferite regiuni ale țării. Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 16 ani companii din România și alte țări din Europa.
Despre Energy Policy Group
Asociația Energy Policy Group (EPG) este un think-tank independent și non-profit, specializat în politici de energie și climă, analiză de piață și strategie energetică, fondat în 2014. EPG contribuie la realizarea unui sistem energetic avansat din punct de vedere tehnologic, sustenabil și acceptabil social. De asemenea, EPG promovează politici și măsuri de decarbonare pe termen lung în toate domeniile economice: energie, clădiri, transporturi, industrie, agricultură.
Despre OMV Petrom
OMV Petrom este cel mai mare producător integrat de energie din Europa de Sud-Est, cu o producție anuală de țiței și gaze la nivel de grup de aproximativ 41 milioane bep în 2023. Grupul are o capacitate de rafinare de 4,5 milioane tone anual și operează o centrală electrică pe gaze naturale de înaltă eficiență de 860 MW. Pe piața distribuției de produse petroliere cu amănuntul, Grupul este prezent în România și în țările învecinate prin intermediul a aproximativ 780 benzinării, sub două branduri – OMV și Petrom.
OMV Petrom este o companie în care, la sfârșitul anului 2023, acționarii români dețin peste 43% din acțiuni (din care statul român, prin Ministerul Energiei, deține 20,7%, iar 22,5% sunt deținute de fondurile de pensii din România, la care se adaugă aproape 500.000 de investitori individuali și alte entități românești). OMV Aktiengesellschaft, una dintre cele mai mari companii industriale listate din Austria, deține 51,2% din acțiunile OMV Petrom, iar restul de 5,6% sunt deținute de alți investitori străini. Din totalul acțiunilor OMV Petrom, 28,1% se tranzacționează liber la Bursa de Valori București.
OMV Petrom este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat, cu circa 42 miliarde de euro reprezentând taxe, impozite și dividende plătite în perioada 2005 – 2023. În aceeași perioadă, compania a investit aproximativ 18 miliarde de euro.
Din 2007, OMV Petrom a integrat în strategia sa de business principiile responsabilității corporatiste. În perioada 2007 – 2023, compania a alocat circa 160 milioane de euro pentru dezvoltarea comunităților din România, concentrându-se pe protecția mediului, educație, sănătate și dezvoltare locală.
Pe 29 iulie 2020, OMV Petrom și-a anunțat sprijinul pentru recomandările emise de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD), Grupul operativ pentru publicarea informațiilor financiare referitoare la schimbările climatice privind riscurile și oportunitățile asociate schimbărilor climatice. OMV Petrom raportează anual progresul realizat în ceea ce privește implementarea acestor recoma