fbpx

Într-o lume tot mai scindată între comunitate și societate, respectiv între tradiție și progres, valoarea în sine a omului devine tot mai nuanțată, iar menținerea echilibrului între vechile valori etice, estetice, religioase și noile valori, tipice societății moderne – competențele, eficiența, alegerea rațională, confortul material – este tot mai dificil de realizat. Ne aflăm în situația de a decide pentru care ceată, facțiune, grupare, mișcare, organizație semnăm, cadrul neutru nu există, câmpul non-combat nu este admisibil. Există și într-o tabără, și în cealaltă, frustrări, nesiguranță, orgolii care, odată ce se întâlnesc cu intoleranța și obstinația, inflamează conflictul până în punctul în care armonia, calmul, durerea nu mai par posibile – ruptura devine inevitabilă. Rezultatul este acela că discursul politic abandonează argumentele admisibile, active, creatoare, de multe ori rațiunea în favoarea emoționalului. Sigur, niciun discurs politic, nicio societate nu pot funcționa exclusiv pe criterii ale raționalității, nici politicul, nici socialul nu sunt laboratoare de cercetare științifică. Problema este că emoția pe care se bazează discursul politic devine din ce în ce mai mult una distructivă, a divizării, a conflictului cauzat de sentimentul de nedreptate în raportul de putere.

Analiza critică evidențiază existența a două categorii de nemulțumiți: cei preocupați, mâhniți sau indignați care pot aparține oricăreia dintre cele două tabere și care urmăresc corectarea erorilor, ilegalităților, dezechilibrelor din societate, pe de o parte, și indivizii subversivi, dinamitarzi, urmașii anarhiștilor secolului XIX, pe de altă parte. Oricăreia dintre cele două categorii i-ar aparține, indivizii abandonează parteneriatul social și limbajul propriu acestuia, primii pentru moment, ceilalți total, fiecare se consideră deținătorul adevărului politic și devine opac până la violență verbală față de contraargumente.

Există un punct în care acordul, concilierea nu mai sunt posibile, declarativul este prea sentențios, agresiv, defăimător și revanșard. Statul nu poate guverna de unul singur și se vede abandonat de toți cetățenii săi preocupați să se lupte și să câștige puncte în teren. Soluția este transformarea societății, dar și a statului: societatea dorește dreptate socială, statul urmărește eficacitatea economică. Dreptatea socială nu trebuie înțeleasă ca egalitate de sus în jos, iar eficacitatea nu trebuie să anuleze nevoile individului, transformându-l într-o simplă rotiță a unui mecanism economic. Dacă echilibrul dintre dreptate și eficiență economică nu se realizează, discursul politic devine violent, persuasiv, generator de conflicte. Chiar dacă nu aceasta a fost intenția, așa va fi el perceput de către cei cărora li se adresează.

Orice discurs politic urmărește să domine și o face prin promisiuni de obținere a binelui personal și organizare a lumii în sensul obținerii acestui bine. Dacă discursul invocă rațiuni tehnice pentru care satisfacția personală este împiedicată ori amânată pe termen nedeterminat, succesul politic al discursului este zero. Un politician ar trebui să identifice măcar câteva puncte de satisfacție pe care le poate atinge real și într-un termen rezonabil, pentru a fi credibil și discursul său cât mai convingător pentru un număr cât mai mare de cetățeni cărora factorul emoțional nu le-a transformat încă așteptările în unele nerealiste. Cu alte cuvinte, discursul politic ar trebui să se adreseze acelei categorii de nemulțumiți recuperabili pentru societate, renunțând la viziunile alarmiste și siguranța elitistă.

Acesta este pericolul cel mare – în confruntarea cu tartufismul ori machiavelismul discursului politic, ne pierdem instinctul de conservare, coeziunea, raționalitatea și perspectiva, în favoarea mitului și amintirilor distorsionate din copilărie.

Răspunderea pentru întregul conținut și toate analizele, ideile și opiniile exprimate, în integralitatea lor, în articolele publicate pe platforma em360.ro revin în exclusivitate autorilor semnatari și nu implică platforma em360, ONG Big Dream Media, sau SC PhotoMedia Em360 Srl în niciun fel.
Share.

Comentariul tau