Dacă sunteți antreprenor, la început de drum, dar nu numai, ar fi o serie de reguli sau de idei la care ar trebui să fiți atenți în această perioadă economică tulbure, dacă vreți ca business-ul vostru să nu aibă foarte mult de suferit.
În primul rând, să nu uităm că oamenii fac cumpărături instinctiv. Așa că dacă vreți să vă aleagă pe voi sau produsele voastre trebuie să îi câștigați pe clienți atingând latura emoțională și mai puțin pe cea pragmatică, bazată pe logică și cifre. Mare grijă și cu componenta premium într-o piață care este în scădere. Este foarte posibil ca un produs “de lux” pe care îl pregătiți de lansare să nu aibă success în această perioadă.
Apoi, mulți dintre mentorii în antreprenoriat spun că dacă vrem un business “de succes” (am pus ghilimele, pentru că succesul nu se obține DOAR cu o idee bună) trebuie creată mai întâi o nevoie/problemă și apoi să venim cu soluția.
Ar fi însă cea mai mare eroare la început de drum sau într-o perioadă în care piața nu e stabilă să construim o afacere pornind de la această idee. Nimeni nu mai are nevoie probleme în plus și nici de noi salvatori, așa că cel mai bine identificați nevoile actuale ale oamenilor și creați afaceri care le oferă soluții. Nu mai încercați, pentru moment, să creați cerere, pentru că nu este un moment bun.
Dacă aveți deja un business, încercați pe cât posibil să lăsați upgrade-urile de-o parte o perioadă. Chiar dacă poate lucrurile se mișcă puțin mai greoi, măcar se mișcă, iar voi păstrații banii respectivi pentru alte urgențe care ar putea să apară. Aici este, de fapt, și diferența între cheltuială și investiție, așa că nu ar strica să mai amânați achizițiile pentru următoarele luni.
Și, pentru că tot am atins componenta financiară, nu mai faceți bugete suprarealiste! Când proiectați bugetul păstrați veniturile cât mai pesimite, pentru a vedea cât de mult puteți rezista. Mai bine vă bucurați de bani în plus la sfârșitul unei proiecții decât să îi aduceți de acasă pentru a susține afacerea.
Un alt aspect important este să știți când să puneți punct. Dacă mergeți în pierdere la infinit, în speranța că o să vă reveniți nu veți ajunge nicăieri. Nu veți face altceva decât să vă afundați și mai date în datorii. Deci aveți curaj să spuneți STOP când lucrurile nu mai merg și schimbați direcția, fie a business-ului, fie a produsului care nu se vinde, chiar și a job-ului, pentru că sfatul este unul general valabil, nu doar pentru antreprenori. La fel de important este și să știm când să spunem “Nu știu!” sau “Nu pot!”.
Atenție, DOAR dacă recunoașteți că nu puteți sau nu știți veți putea crește. Pentru că în momentul în care cereți ajutor, veți asimila din know-how-ul altuia care vă va ajuta.
Un aspect foarte important, nu doar la început de drum, este echipa. Căutați oameni pe vă puteți baza, mai ales în momentele de criză, când poate aveți nevoie să vă detașați puțin de nebunia zilnică pentru a putea analiza direcția în care trebuie reorientat business-ul. Mai mult decât atât, vă puteți căuta nu doar angajați de încredere, ci și parteneri de afaceri. Apropo, niște oameni deștepți care studiază partea de antreprenoriat au ajuns la concluzia că cele mai longevive afaceri sunt cele un care sunt 3 creiere, adică 3 asociați.
Ei bine și nu în ultimul rând, ca ultim sfat, respectați-vă cuvântul dat. Plătiți furnizorii la timp, aveți grijă de clienți, respectați-vă partenerii și înțelegerile pe care le-ați făcut. Chiar dacă vă costă mai mult, aveți mare grijă la imaginea voastră, pentru că reputația se câștigă greu, dar se pierde într-o secundă și cu mare dificultate se mai reconstruiește.