„Dacă nu fumezi, nu te apuca. Dacă fumezi, lasă-te. Dacă nu te lași, fă o schimbare.”
Aceasta este mantra Philip Morris International, unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat al României, o companie care trece printr-o transformare care are impact atât asupra propriilor angajați, cât și asupra societății, în general. Resursa umană stă la baza transformării companiei, dintr-una care produce țigări într-una care fabrică alternative fără fum pentru acei fumători adulți care nu renunță la fumat.
Drept mărturie stau cifrele, care nu mint niciodată. De exemplu, în ceea ce privește numărul de angajați în România, compania a creat, în mod direct, aproape 1.200 de locuri de muncă, cu o creștere de 7% pe an, iar pe orizontală numărul lor este de aproape 3 ori mai mare. Salariile oferite sunt cu 1,7% mai mari decât media națională, însă productivitatea angajaților este de 3,5 ori mai mare.
De notat este că investițiile PMI, de jumătate de miliard de dolari între 2017 și 2021, și-au pus amprenta și asupra economiei, cu o contribuție de 1,7% din PIB-ul României. Însă cea mai mare valoare care ar trebui replicată și la alte companii este reinventarea. Au inovat constant pentru a dezvolta produse noi, fără fum. Poate părea paradoxal, însă acțiunile lor duc la reducerea ratei fumatului sau măcar spre o „plăcere vinovată” asumată și practicată fără fum, cu ajutorul noilor tehnologii.
O altă componentă importantă pe care Philip Morris International pune accent este cea de mediu. Niciun deșeu din activitatea de producție nu ajunge la groapa de gunoi. 70% din deșeuri merg către reciclarea externă, iar 30% sunt utilizate pentru producerea de energie.
Așadar, în loc să arătăm cu degetul și să împărțim diferitele industrii în bune și rele, poate mai lăsăm etichetele de-o parte. Hai să deschidem ochii și urechile să vedem ce se află în spatele transformării unei companii cu o istorie de peste 150 de ani. Mai jos aveți o discuție liberă și interesantă cu niște oameni faini care cred în transformarea industriei tutunului.