fbpx

PERSPECTIVELE ECONOMICE ROMÂNO-AMERICANE

Deși sunt încă departe de potențialul real, relațiile economice dintre SUA și România au luat în ultima vreme un nou avânt, perspectivele fiind promițătoare. În urma întâlnirilor bilaterale recente, ambele administrații și-au manifestat intenția, mult așteptată, de extindere a dimensiunii economice a Parteneriatului Strategic. De altfel, în această toamnă, România va fi, în premieră, gazda „TRADE WINDS 2017”, cea mai importantă misiune anuală de afaceri condusă de guvernul SUA, la care sunt așteptate să participe peste 150 de companii americane, interesate de această parte a Europei. România va trebui să valorifice această oportunitate, pregătind un portofoliu de proiecte promovabile, cu atât mai mult cu cât alegerea țării noastre drept gazdă, reflectă interesul crescut pentru regiune al Administrației de la Washington.

Totodată, România a fost bine reprezentată, în luna iunie la Washington, la Summit-ul “Select USA 2017”, de o delegație oficială, din care au făcut parte reprezentanți ai guvernului și peste 20 de companii și asociații de afaceri din România, care au pledat pentru întărirea poziției țării noastre pe harta investitorilor americani. Fiind organizat de către Departamentul de Comerț al Statelor Unite, Select USA poate fi considerat cel mai important eveniment dedicat promovării investițiilor.

Cert este că, astăzi, pentru investitorii americani, domeniile cele mai atrăgătoare sunt IT-ul, industria farma, industria de apărare, agricultura, energia și exploatarea off-shore a resurselor. În strânsă legătură cu investițiile din sector, la capitolul securității energetice, principala acțiune de cooperare se referă și la realizarea secțiunii românești a conductei BRUA și a conductei Marea Neagră-Podișor. Interes există, depinde doar de noi, să știm cum să obținem un avantaj maxim din circumstanțele unui moment favorabil, dând dovadă de maturitate, stabilitate și predictibilitate – condiții sine qua non pentru orice investitor serios.

SCURT ISTORIC AL RELAȚIILOR ROMÂNO-AMERICANE

Oficial, relațiile dintre România și Statele Unite ale Americii au început în iunie 1880, adică în urmă cu 137 de ani. De atunci și până în 1964, când au fost deschise ambasadele, au funcționat legațiile, funcționarea acestora fiind întreruptă doar pe po perioadă de 5 ani, în timpul celui de-al doilea război mondial.

Dar relația cu americanii a început să ia cu adevărat avânt abia după căderea comunismului, când, în 1993, România redobândește „clauza națiunii celei mai favorizate”. Apoi, acum 20 de ani, cu ocazia vizitei lui Bill Clinton la București din 1997, a fost lansat și Parteneriatul Strategic Bilateral, menit să sprijine eforturile țării noastre de integrare euro-atlantică. Doar 5 ani mai târziu, România primește vizita altui președinte american, George W. Bush, iar la puțin timp după, în  2003, autorităţile americane acordă, în sfârșit, României statutul de „economie de piaţă”.

În timp, au urmat alte acorduri între cele două state, inclusiv cel privind amplasarea unor elemente din scutul anti-rachetă pe teritoriul României. Toate acestea au facilitat schimburile comerciale între americani și noi. Cifrele arată așa: anul trecut au fost tranzacții de aproximativ 2,6 miliarde de dolari, exporturile românești fiind mai mari decât importurile din SUA cu peste un miliard USD. Principalele produse pe care le exportă românii în Statele Unite sunt computerele și produsele electronice, echipamente de transport și mașinării. Interesant e că pe primul loc la importuri sunt tot computerele și produsele electronice, însă în top apar și produsele petroliere și cărbune. Companiile americane investesc în țara noastră mai ales în industria auto, agricultură, energie, industria electronică, industria chimică și în zona farmaceutică.

Deși SUA sunt al patrulea cel mai important partener de schimburi comerciale al României, acestea ocupă doar locul 14 în topul investitorilor străini. Investiţiile americane în România se cifrau la 31.12.2016 la 1.2 miliarde dolari (locul 14 după Olanda, Austria, Germania, Cipru, Franţa, Italia, Grecia, Spania, Luxemburg, Cehia, Elveţia, Marea Britanie şi Ungaria), reprezentând 2,06% din totalul investiţiilor străine directe. Numărul firmelor cu capital american era de 7.280 la aceeaşi dată (3,50% din totalul societăţilor mixte inregistrate). Chiar dacă volumul investiţiilor directe în România ale firmelor americane realizate prin intermediul unor sucursale din ţări terţe (Olanda, Luxemburg, Malta, Cipru, Insulele Cayman) este substanţial mai mare, acest clasament este unul care merită, cu siguranță, să fie îmbunătățit.

ISTORIA RELAȚIILOR DIPLOMATICE SUA – ROMÂNIA

  • 14 iunie 1880: agenție diplomatică
  • august 1880: legație
  • decembrie 1941 – februarie 1946: relații întrerupte
  • 1 iunie 1964: ambasade
  • 8 noiembrie 1993: „Clauza națiunii celei mai favorizate”
  • 11 iulie 1997: Bill Clinton la București
  • 2002: George W. Bush la București
  • 2003: România devine „economie de piață”
  • 2010: negocieri privind amplasarea în România a unor părți din „Scutul antirachetă”

Sursa: mae.ro

RELAȚII ECONOMICE SUA – ROMÂNIA ÎN 2016

TOTAL 2.677.200.000 USD

EXPORTURI ROMÂNEȘTI 1.963.100 USD

IMPORTURI DIN SUA 714.100 USD

Sursa: statistică Vama SUA

PRINCIPALELE PRODUSE EXPORTATE DIN ROMÂNIA SPRE SUA

  • computere și produse electronice – 387,6 milioane USD – 19,7 % din total
  • echipament de transport – 224,8 milioane USD – 12,5% din total
  • mașinării, cu excepția celor electrice – 204,9 milioane USD – 10,4% din total
  • produse din plastic și cauciuc – 195,3 milioane USD – 10% din total

Sursa: mae.ro

PRINCIPALELE PRODUSE EXPORTATE DIN SUA SPRE ROMÂNIA

– computere și produse electronice – 136 milioane USD – 19,1 % din total

– mașinării, cu excepția celor electrice – 116,9 milioane USD – 16,4% din total

– echipament de transport – 113,9 milioane USD – 15,9% din total

– produse petroliere și cărbune – 62,8 milioane USD – 8,8% din total

Sursa: statistică Vama SUA

DOMENII ÎN CARE INVESTESC COMPANIILE AMERICANE ÎN ROMÂNIA (SUA, LOCUL 14 LA ISD)

  • industria auto
  • industria construcţiilor de maşini
  • utilaje şi echipamentele
  • agricultura şi industria alimentară
  • tehnologia informaţiei
  • energie
  • servicii financiare
  • industria electronică
  • industria chimică şi farmaceutică
  • comunicaţiile
  • turism

Sursa: Registrul Comerțului, mae.ro

CELE MAI IMPORTANTE COMPANII AMERICANE DIN ROMÂNIA (DUPĂ CIFRA DE AFACERI)

Ford Romania (1,4 miliarde dolari);

Farmexpert DCI (793 milioane dolari);

Cargill Agricultura (695 milioane dolari);

ADM Romania Trading (689 milioane dolari);

Philip Morris Trading (634 milioane dolari);

Coca-Cola HBC Romania (547 milioane dolari);

Delphi Diesel Systems Romania (450 milioane dolari);

Johnson Controls Romania (436 milioane dolari);

Delphi Packard Romania (389 milioane dolari);

Procter & Gamble Distribution (385 milioane dolari);

TRW Automotive Safety Systems (382 milioane dolari);

Bunge Romania (376 milioane dolari);

CHS Agritrade Romania (310 milioane dolari);

Eaton Electro Producţie (295 milioane dolari);

Bunge Danube Trading (278 milioane dolari);

Smithfield Prod (239 milioane dolari);

Schlumberger Romania (228 milioane dolari);

Mondelez Romania (213 milioane dolari);

Smithfield Ferme (211 milioane dolari);

Oracle Romania (210 milioane dolari);

IBM Romania (193 milioane dolari);

Pfizer Romania (191 milioane dolari);

Quadrant-Amroq Beverages aka Pepsi (182 milioane dolari);

PRO TV CME-Time Warner (178 milioane dolari);

Johnson Controls Jimbolia (169 milioane dolari);

Emerson (163 milioane dolari).

Sursa: Guvernul României – date oficiale valabile la nivelul anului 2015

COMPANII AMERICANE ÎN ROMÂNIA

Primii 50 de investitori americani din România, la nivelul anului 2014, aveau o cifră de afaceri cumulată de 12.4 miliarde USD, un profit net de 341 milioane USD și un număr total de peste 54 mii de angajați.

Sursa: Guvernul României – date oficiale valabile la nivelul anului 2015

www.economielaminut.ro & www.EM360.ro

facebook.com/EconomieLaMinut

Răspunderea pentru întregul conținut și toate analizele, ideile și opiniile exprimate, în integralitatea lor, în articolele publicate pe platforma em360.ro revin în exclusivitate autorilor semnatari și nu implică platforma em360, ONG Big Dream Media, sau SC PhotoMedia Em360 Srl în niciun fel.
Share.

Comentariul tau