Liberalizarea completă a pieței de energie electrică de la 1 ianuarie 2021 a iscat – de circa două luni – un amplu scandal mediatic, din punctul meu de vedere, pe fondul lipsei de informare a consumatorilor casnici din România referitor la schimbarea furnizorului de energie.
Comunicarea, bat-o vina! Cine și unde s-a greșit? Cum putea fi evitată situația creată? S-au găsit soluții și dacă sunt acestea corecte? Care este cheia succesului într-o campanie de informare? Am discutat despre liberalizarea pieței de energie, cu beneficiile pentru consumatori și nu numai, din persepectiva comunicării, cu Adrian Măniuțiu, jurnalist, antreprenor, specialist în comunicare, Managing Partner/ Co-fondator EM360 Group.
Care este părerea ta despre toată această situație creată în contextul liberalizării? Cum putea fi aceasta evitată?
O piață liberă funcționează după regulile cererii și ofertei, pe criterii concurențiale. Competiția hotărăște cine este în față și cine nu, iar consumatorii vor avea categoric de câștigat. Așadar, în loc să ne fie teamă de liberalizare, trebuie să facem tot ce putem să implementăm principiile piaței libere.
Reglementările și impunerile etatiste au dus la dezastre indiferent de piață. Vedem că liberalizarea de pe piața gazelor nu a dus la scumpiri. Din contră. După o perioadă în care consumatorii au putut să opteze și să decidă în privința furnizorului, vedem că prețurile de pe piață, dictate de cerere și ofertă, au fost mult mai bune pentru consumatorii casnici, precum și cei industriali. Același lucru se va întâmpla și pe piața energiei electrice.
În acest moment, dacă ne uităm la ce s-a întâmplat, putem să arătăm cu degetul către ministerul de resort, ANRE, însă adevăratul artizan al dezastrului actual, dacă putem să îl numim așa chiar dacă e cam exagerat spus, este din punctul meu de vedere, același care a dat drumul la Ordonața 114, cu amânarea liberalizării, care începuse deja în 2018. Atunci a început întreaga tevatură. Mă refer aici la Iulian Iancu.
Dacă am fi pornit liberalizarea în 2018 și am fi continuat pe acest drum, consumatorii ar fi plătit mult mai puțin la facturi și acum nu ar fi fost în situația de a fi tarifați la serviciu universal, la prețuri mai mari decât cele de pe piața liberă.
Ce se poate face?
Nu îmi place deloc să văd că Ministerul Energiei a dat vina pe ANRE, care a rămas într-un fel singurul nevoit să țină piept valulului de critici. Evident că lucrurile puteau fi făcute mult mai bine, dar îmi place să privesc constructiv și să spun că – măcar pe ultima sută de metri – s-au luat măsuri bune de către ANRE.
Au venit cu acel comparator de oferte pe care îl recomand oricui, fiind util și simplu de folosit. Sigur că nu prețul ar trebui să dicteze întru-totul decizia schimbării furnizorului. Putem să vedem dacă se preferă o energie verde, să vedem care e mixul din spate, ceea ce pentru un consumator responsabil este foarte important. Se putea comunica mult mai bine printr-o campanie care iată acum a început și este vizibilă, printr-un clip video de interes public, realizat de ANRE, aprobat de CNA și transmis la toate posturile de televiziune.
Mă tem însă că situția de acum e una în care perdeaua de fum generată de această discuție falsă a liberalizării este mai degrabă menită să întineze ideea unei piețe libere și în același timp să acopere altele, abătând discuțiile de la alte probleme mai stringente. Cred că ar trebui să tragem învățămintele. Să mergem în zona de educare și informare transparentă astfel încât niciun consumator să nu trăiască cu impresia că nu poate face acest pas și să-și schimbe furnizorul de energie.