fbpx
  1. PERSOANELE FIZICE, contribuabilii particulari.
  2. PERSOANE JURIDICE, IMM-uri si firme mari

1 – PERSOANELE FIZICE

De ceva vreme m-am tot gandit sa calculez câte luni muncim, de fapt, pentru stat asa ca am facut  o analiză comparativă între România, Uniunea Europeană, SUA, dar și alte țări. Sunt sigur ca in fiecare an, contribuabilii din Romania, cum se intampla in întreaga lume, se întreabă cât din munca lor este dedicată „statului” sub formă de impozite și taxe. Am vrut sa si compar  povara fiscal si rezultatele din România cu alte țări, incluzând Uniunea Europeană (media), SUA, Germania, Franța, Italia, Ungaria, Norvegia, Emiratele Arabe Unite (EAU) și Australia, ca sa vedem cum stam… Analiza nu e perfecta, si cu toate aproximarile si limitarile de rigoare, ofera totusi o imagine de ansamblu care e destul de clara. Iata, pe scurt, ce a iesit.

Mi-am dorit sa putem vizualiza câți bani rămân în buzunarul persoanelor fizice după plata tuturor taxelor directe și indirecte, exprimata in timp: procent din venit și transformat în luni calendaristice.

Luni muncite pentru stat

România 7,1 luni/an.

Uniunea Europeană (medie) 6,4 luni/an.

SUA 4,2 luni/an.

Germania 7,7 luni/an.

Franța 7,4 luni/an.

Italia 7 luni/an.

Ungaria 6,2 luni/an.

Norvegia 6,8 luni/an.

Emiratele Arabe Unite (EAU) 0,5 luni/an.

Australia 4,7 luni/an

România: 7 luni pentru stat

În România, povara fiscală totală pentru persoanele fizice atinge aproximativ 59% (58,8%) din venituri. Aceasta include:

  • Impozitul pe venit și contribuțiile sociale ale salariatului: 42%.
  • TVA-ul (19%), care afectează, prin consum, venitul disponibil
  • Taxe pe proprietate și alte taxe sau impozite locale: 1%.

Practic, un contribuabil mediu din România muncește 7,1 luni pe an doar pentru a acoperi taxele și impozitele datorate statului. Astfel, aproape 6 ani de viata din 10 muncim numai pentru stat. Doar 4 pentru noi…

Uniunea Europeană (media): O povară fiscală mai scăzută decât în România

La nivelul Uniunii Europene, povara fiscală medie pentru persoanele fizice este de 53% din venituri, ceea ce corespunde la 6,4 luni/an muncite pentru stat. TVA-ul mediu este de 21%, iar impozitul pe venit și contribuțiile sociale variază între țări.

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~36%.
  • TVA (21%): ~15%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 53% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 6,4 luni/an.

Germania și Franța: Campionii poverii fiscal

În Germania, povara fiscală totală este una dintre cele mai mari din lume, ajungând la 64% din venituri. Cetățenii germani muncesc 7,7 luni/an pentru a-și achita obligațiile fiscale. Situația din Franța este similară, cu o povară fiscală totală de 62% și 7,4 luni/an dedicate statului. Contribuțiile sociale ridicate și TVA-ul (19% în Germania, 20% în Franța) contribuie semnificativ la această situație. Ar fi doua mentiuni de facut in cazul celor doua “campioane”: prima, ca in cazul ambelor tari exista multiple scheme de deducere si compensare, in functie de cheltuielile si tipul gospodariei; a doua, ca in ambele cazuri nivelul calitativ al servicului public – deci ce primesti in schimb la capitolele sanatate, educatie, infrastructura, justitie, siguranta – e la cote ridicate.

Germania

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~48%.
  • TVA (19%): ~14%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 64% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 7,7 luni/an.

Franța

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~45%.
  • TVA (20%): ~15%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 62% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 7,4 luni/an.

Italia

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~41%.
  • TVA (22%): ~16%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~1%.
  • Total povară fiscală: 58% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 7 luni/an.

Ungaria

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~33%.
  • TVA (27%): ~17%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 52% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 6,2 luni/an.

Norvegia

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~40%.
  • TVA (25%): ~15%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 57% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 6,8 luni/an.

SUA: Doar 4 luni pentru stat

În contrast, Statele Unite au una dintre cele mai scăzute poveri fiscale dintre țările analizate, de doar 35% din venituri. Americanii muncesc, în medie, doar 4,2 luni/an pentru a-și plăti taxele, datorită impozitelor pe venit și contribuțiilor sociale mai reduse, dar și TVA-ului scăzut (echivalentul unui sales tax de ~7% dar care difera de la Stat la Stat). Totodata, SUA nu sunt foarte active in zona de protective sociala, deci platesti pentru orice serviciu social extra: sanatate, pensie, etc – orientarea fiind catre externalizarea acestora spre ecosistemele private.

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~28%.
  • Taxe de consum (Sales Tax ~7%): ~6%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~1%.
  • Total povară fiscală: 35% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 4,2 luni/an.

Emiratele Arabe Unite: Paradisul fiscal.

Australia la concurenta cu SUA, dar servicii sociale net superioare.

Emiratele Arabe Unite se remarcă printr-o povară fiscală totală de doar 4% din venituri, ceea ce corespunde la 0,5 luni/an muncite pentru stat. Aici nu există impozit pe venit, iar TVA-ul este de doar 5%.

Emiratele Arabe Unite (EAU)

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: 0%.
  • TVA (5%): ~3%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~1%.
  • Total povară fiscală: 4% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 0,5 luni/an.

Australia

  • Impozit pe venit + contribuții sociale: ~30%.
  • TVA (GST – 10%): ~7%.
  • Taxe pe proprietate și locale: ~2%.
  • Total povară fiscală: 39% din venituri.
  • Luni muncite pentru stat: 4,7 luni/an

2 – PERSOANELE JURIDICE – Profit si Dividende

Pentru firmele clasice (excluzând microîntreprinderile), pentru simplitate, analiza comparativa se bazează doar pe impozitul pe profit și dividende, fără includerea TVA (deductibil pentru firme) si fara obligatiile si contributiile angajatorului declinate din contractile de angajare.

  • România: Impozitul pe profit (16%) și pe dividende (10%) duc la o povară totală de 26%, una dintre cele mai competitive din Europa.
  • Ungaria: Cu doar 9% impozit pe profit și 15% pe dividende, Ungaria este foarte atractivă fiscal pentru IMM-uri.
  • Germania și Franța: Firmele din aceste țări resimt o povară fiscală extrem de ridicată, de 55% și 58%, respectiv.

1. România

  • Impozit pe profit: 16%.
  • Impozit pe dividende (din 2025): 10%.
  • Total povară fiscală: 26%.

2. Uniunea Europeană (medie)

  • Impozit pe profit: ~21%.
  • Impozit pe dividende: ~15%.
  • Total povară fiscală: 36%.

3. SUA

  • Impozit pe profit: 21%.
  • Impozit pe dividende: ~20%.
  • Total povară fiscală: 41%.

4. Germania

  • Impozit pe profit: ~30%.
  • Impozit pe dividende: ~25%.
  • Total povară fiscală: 55%.

5. Franța

  • Impozit pe profit: ~28%.
  • Impozit pe dividende: ~30%.
  • Total povară fiscală: 58%.

6. Italia

  • Impozit pe profit: ~24%.
  • Impozit pe dividende: ~26%.
  • Total povară fiscală: 50%.

7. Ungaria

  • Impozit pe profit: ~9%.
  • Impozit pe dividende: ~15%.
  • Total povară fiscală: 24%.

8. Norvegia

  • Impozit pe profit: ~22%.
  • Impozit pe dividende: ~31%.
  • Total povară fiscală: 53%.

9. Emiratele Arabe Unite (EAU)

  • Impozit pe profit: 9% (din 2023).
  • Impozit pe dividende: 0%.
  • Total povară fiscală: 9%.

10. Australia

  • Impozit pe profit: 30%.
  • Impozit pe dividende: ~30%.
  • Total povară fiscală: 60%.

****************************************

Surse oficiale, date publice, metodologie

Eurostat

TVA, impozite pe venit, contribuții sociale, rata medie de taxare a IMM-urilor.

https://ec.europa.eu/eurostat

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development)

Povara fiscală medie, contribuțiile sociale, rata impozitului pe profit și dividende.

https://www.oecd.org/tax/

Banca Mondială

Analiza comparativă a poverii fiscale globale.

https://www.worldbank.org

KPMG Tax Tools and Insights

TVA, impozite pe profit și dividende, modificările recente în legislație.

https://home.kpmg/xx/en/home/services/tax/tax-tools-and-resources.html

Deloitte Tax Guides: https://www2.deloitte.com/

PwC Worldwide Tax Summaries: https://taxsummaries.pwc.com/

ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală): https://www.anaf.ro

Germania: https://www.bundesfinanzministerium.de

Franța: https://www.impots.gouv.fr

Italia: https://www.agenziaentrate.gov.it

Ungaria: https://www.nav.gov.hu

Norvegia: https://www.skatteetaten.no

Emiratele Arabe Unite: https://www.tax.gov.ae

Australia: https://www.ato.gov.au

SUA: https://www.irs.gov

https://tradingeconomics.com/

https://worldpopulationreview.com/

https://www.statista.com/

Metodologie și calcul. Toate calculele pentru luni muncite pentru stat se bazează pe următoarea metodologie:

  1. Am calculat povara fiscală totală (procent din venit) pentru fiecare țară, incluzând impozitele directe și indirecte (TVA, impozit pe venit, contribuții sociale).
    1. Am transformat procentul în luni calendaristice (ex: 50% din venit = 6 luni muncite pentru stat).
    1. Am estimat impactul TVA presupunând că venitul disponibil este cheltuit integral pe bunuri/servicii taxabile.
  1. Datele prezentate sunt medii și estimative: Taxele variază în funcție de venituri, regiuni și regimuri speciale.
  2. Unele surse sunt aproximative: În lipsa datelor oficiale complete, am folosit estimări din surse complementare.
  3. TVA-ul este aplicat integral: Am presupus că venitul disponibil este cheltuit integral pe bunuri/servicii taxabile, fără a lua în calcul economisirea.
  4. Analiza folosește date medii pentru fiecare țară, ceea ce înseamnă că nu surprinde diferențele dintre grupurile de venituri sau între sectoare economice. De exemplu:
  • În țările cu impozitare progresivă (precum Germania sau Franța), povara fiscală poate varia semnificativ între categoriile de venituri.
  • TVA-ul poate afecta diferit gospodăriile în funcție de tipul de consum (produse esențiale vs. produse de lux).
  • În țări precum SUA, Norvegia sau Germania, taxele locale și contribuțiile diferă între regiuni sau state. Analiza folosește valori naționale medii, ceea ce poate genera diferențe față de realitatea dintr-o anumită regiune.
  • Am presupus că întregul venit disponibil este cheltuit pe bunuri/servicii supuse TVA, ceea ce este o simplificare. În realitate:
  • Accizele pe combustibili, alcool și tutun pot avea un impact relevant asupra poverii fiscale totale, dar acestea nu au fost incluse din lipsa datelor comparabile.
  • Limitările rezultatelor pentru persoane juridice

a) Excluderea microîntreprinderilor

  • Analiza se concentrează pe IMM-uri care plătesc impozit pe profit, excluzând microîntreprinderile (care în România, de exemplu, au un regim fiscal diferit).

b) Firmele mari

  • În cazul corporațiilor mari, regimurile fiscale pot varia semnificativ (de exemplu, în funcție de deductibilități, regimuri speciale sau acorduri internaționale), ceea ce înseamnă că povara fiscală efectivă poate fi diferită de cea medie.

c) Excluderea altor contribuții

  • Nu am inclus contribuții suplimentare, cum ar fi contribuțiile pentru angajați sau alte taxe indirecte aplicabile firmelor si nici suprataxari sectoriale specifice.
Răspunderea pentru întregul conținut și toate analizele, ideile și opiniile exprimate, în integralitatea lor, în articolele publicate pe platforma em360.ro revin în exclusivitate autorilor semnatari și nu implică platforma em360, ONG Big Dream Media, sau SC PhotoMedia Em360 Srl în niciun fel.
Share.

Comentariul tau