Al doilea mandat al lui Donald Trump începe în ianuarie 2025. Cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite va prelua atunci frâiele unei economii care merge destul de bine. Cel puțin în raport cu zona euro. Cu toate acestea, sfârșitul mandatului lui Joe Biden a demonstrat resentimentele puternice în rândul alegătorilor cu privire mersul economiei și o nemulțumire puternică, în special față de puterea lor de cumpărare. Provocările economice ale acestei noi președinții vor fi, prin urmare, în primul rând creșterea puterii de cumpărare a gospodăriilor, menținerea unei rate scăzute a șomajului și a creștere economică puternică.
În ce măsură vor ajuta propunerile candidatului republican să răspundă acestor probleme?
Pe plan economic, Donald Trump își propune în special extinderea și accentuarea reducerilor fiscale pe care le-a trecut în primul său mandat și care urmau să expire în 2025 dar ar trebui să majoreze taxele vamale, continuând războiul comercial pe care l-a inițiat și în timpul primului său mandat între 2016 și 2020. Trump a promis și că va anula anumite măsuri puse în aplicare de Joe Biden în ultimii ani în favoarea tranziției energetice.
După criza Covid care a provocat o scădere bruscă a activității în întreaga lume, economia Statelor Unite și-a revenit rapid . Față de zona euro, scăderea activității a fost mai puțin semnificativă în 2020 în Statele Unite, iar revenirea a fost mai rapidă și mai durabilă.
Într-adevăr, spre deosebire de gospodăriile europene, cele din Statele Unite au fost mai degrabă ferite de criza energetică din 2022, în special pentru că au fost puțin afectate de creșterea prețului gazului. La finele anului 2024, produsul intern brut (PIB) al Statelor Unite va depăși nivelul din 2019 cu 12,9%, în timp ce se va înregistra cel mult 5% pentru zona euro. În ciuda acestei aparent bune performanțe economice, situația de pe piața muncii s-a deteriorat ușor în Statele Unite din vara anului 2023. Stocul de oferte de locuri de muncă neocupate a crescut de la peste 12 milioane la sfârșitul lunii martie 2022 la mai puțin de 7,5 milioane în septembrie 2024, reflectând o scădere a cererii pentru forță de muncă a companiilor.
Drept urmare, în timp ce aproape 3 milioane de locuri de muncă au fost create între iulie 2022 și 2023, această cifră a scăzut sub 60.000 în următoarele douăsprezece luni. Rata șomajului a crescut de la 3,5% în iulie 2023 la 4,3% un an mai târziu, înainte de a scădea la 4,1% în septembrie și octombrie 2024.
În absența unor noi șocuri economice, activitatea ar trebui totuși să rămână pe o traiectorie favorabilă. Creșterea va beneficia în 2025 și de relaxarea politicii monetare inițiată în septembrie 2024 de banca centrală a Statelor Unite (Fed) ca răspuns la încetinirea inflației.
Mai mult, adoptarea, din bugetul 2025, a unor măsuri de reducere a impozitelor anunțate de Donald Trump în timpul campaniei sale ar putea oferi și sprijin pe termen scurt pentru activitate.
Prin urmare, este puțin probabil ca șomajul să crească în continuare. Dimpotrivă, companiile ar putea întâmpina chiar dificultăți de recrutare în următoarele luni. Într-adevăr, Donald Trump a anunțat cea mai mare operațiune de expulzare a migranților din istoria Statelor Unite. Unele dintre aceste expulzări vor viza în mod necesar migranții care sunt angajații companiilor. Chiar dacă numărul ofertelor de locuri de muncă neocupate a scăzut la sfârșitul anului 2024, acestea din urmă rămân în continuare mai mari decât numărul șomerilor,iar raportul dintre cele două este mai mare decât cel observat în perioada 2000-2017. Ceea ce înseamnă că există mai multe oferte de locuri de muncă disponibile per șomer.Statele Unite: difiAvând în vedere nivelul actual al șomajului, aproape de minimul său istoric, rata de activitate ar trebui să crească pentru a răspunde nevoilor pieței muncii. La sfârșitul anului 2024, rata de activitate era cu 0,5 puncte mai mică decât în 2019, ceea ce corespunde cu aproape 1,3 milioane de persoane mai puține pe piața muncii.
Totuși, analiștii consideră că un scenariu de creștere pare puțin probabil, din mai multe motive.
Pe de o parte, apare un declin populației active , explicat prin îmbătrânirea populației. Rata de activitate a celor cu vârsta de 55 de ani și peste (mai puțin de 40%) este mult mai mică decât cea a persoanelor cu vârsta între 25 și 54 de ani (mai mult de 80%).
Mai mult, numeroase studii explică o parte din scăderea ratelor de activitate din Statele Unite ca urmare a crizei opioidelor de acolo. Cercetători de la Cleveland Fed au arătat recent că o creștere cu 10% a prescripțiilor de opioide a redus rata de participare la forța de muncă a bărbaților cu vârsta cuprinsă între 25 și 54 de ani cu 0,5 puncte .
Se estimează că consumul crescut de opioide și metamfetamine ar fi contribuit la explicarea unui sfert din scăderea ratei de activitate observată în Statele Unite în timpul crizei de sănătate.
Expulzarea unei părți a lucrătorilor imigranți dorită de Donald Trump riscă așadar să provoace, din cauza dificultăților de recrutare, penurie de bunuri și servicii, împingând nu doar salariile în sus, ci și prețurile.
Cu toate acestea, deși vârful inflaționist s-a depășit , scăderea inflației are loc din ce în ce mai lent și, în absența deflației, creșterile de preț din trecut nu vor fi șterse. Într-adevăr, o încetinire a inflației nu înseamnă că prețurile scad, ci doar că ele cresc mai încet.
Indicele prețurilor la alimente și indicele costului locuințelor au crescut cu 27,4% și, respectiv, 25,4% între decembrie 2019 și septembrie 2024, ceea ce a fost evidențiat pe larg de tabăra lui Donald Trump pentru a critica recordul negativ a lui Joe Biden în ceea ce privește puterea de cumpărare.
Totuși, salariile nominale și venitul disponibil al gospodăriilor au crescut. Potrivit datelor Biroului American de Statistică a Muncii, salariile nominale au crescut cu aproape 20% între sfârșitul anului 2019 și al treilea trimestru din 2024. Dar, în ciuda acestei creșteri semnificative, salariile reale ale angajaților nu au crescut, în medie, foarte mult. puțin (+ 1 punct procentual între decembrie 2019 și septembrie 2024). Potrivit unui sondaj realizat în iulie 2024 , gospodăriile au și o percepție negativă asupra puterii lor de cumpărare într-un context inflaționist. Mai ales pentru că au tendința de a crede că creșterile salariale pe care le primesc sunt legate de performanța lor la locul de muncă și nu de ajustări pentru a compensa inflația, ceea ce le sporește sentimentul de nedreptate în fața creșterilor de preț.
Percepția inflației este adesea părtinitoare, deoarece gospodăriile sunt mai sensibile la modificările prețului anumitor bunuri, în special la cele care sunt supuse unor cheltuieli recurente și limitate.
Percepția asupra inflației este adesea părtinitoare, deoarece gospodăriile sunt mai sensibile la modificările prețului anumitor bunuri.
Toate aceste elemente au amplificat sentimentul că nivelul de trai al gospodăriilor s-a deteriorat în ultimii ani. Totuși, odată cu luarea în considerare a transferurilor primite de gospodării, a veniturilor financiare ale acestora și a plății impozitelor, venitul real brut disponibil al gospodăriilor, și deci puterea lor de cumpărare, a crescut cu 2,5% pe an în medie din 2020.
Ca și în 2017, majoritatea măsurilor propuse de Donald Trump pentru îmbunătățirea nivelului de trai se bazează pe reduceri de taxe, care ar trebui să îmbunătățească în special soarta celor mai bogați .
Potrivit unei analize efectuate de economiști de la Universitatea din Pennsylvania , venitul gospodăriilor după impozite și transferuri ar crește în 2026 cu 320 USD pe an pentru cele mai sărace 20% dintre gospodării (adică +1,4%) și cu 3.970 USD pentru cei mai bogați 20% (+2,8%).
Un alt studiu al Institutului Peterson pentru Economie Internațională (PIIE) anticipează o îmbunătățire mai mică, de 0,5% pentru cei mai precari 20% și 2,3% pentru cei mai bogați 20% 5 .
Acest efect ar putea fi, în orice caz, complet compensat de creșterea taxelor vamale planificată de Trump, care ar trebui să aibă ca rezultat un cost mai ridicat al mărfurilor importate. În cazul unui scenariu în care taxele vamale ar fi crescute la 20% pentru toate mărfurile și la 60% în special pentru cele care provin din China, cele mai sărace gospodării ar fi cele mai afectate și ar putea pierde 6,3% din puterea de cumpărare, din nou potrivit PIIE.
Opțiunea propusă cel mai des de Donald Trump în timpul campaniei este creșterea acestora la 60% pentru mărfurile importate din China și la 10% pentru restul lumii. Costul ar putea fi, prin urmare, mai mic pentru gospodării, dar ar fi totuși mai mare decât câștigurile obținute datorită reducerilor de taxe.
Dincolo de costul pentru gospodării, se pune problema impactului acestor măsuri diferite asupra finanțelor publice. Ca și în timpul primului său mandat, problema echilibrării finanțelor publice nu a fost cu adevărat subiect de atenție din partea lui Donald Trump.
Promisiunile de reduceri de taxe ar trebui astfel să aibă ca rezultat o extindere a deficitelor și o creștere a datoriilor, cu aproape 10 puncte până în 2035, potrivit Biroului de Buget al Congresului Statelor Unite. Această evaluare nu ia, totuși, în considerare niciun venit suplimentar din majorarea tarifelor vamale.
Promisiunile de reduceri de taxe ar trebui să aibă ca rezultat creșterea deficitelor și o creștere a datoriilor, cu aproape 10 puncte până în 2035
Donald Trump a sugerat că ar putea înlocui complet veniturile din impozitul federal pe venit cu tarife mai mari. Cu toate acestea, este greu de imaginat că s-ar putea face o astfel de înlocuire. Într-adevăr, în 2023, veniturile federale din impozitele federale pe venit s-au ridicat la 2,2 trilioane de dolari, comparativ cu 81 de miliarde de dolari din taxele vamale.
O estimare rezonabilă a unui scenariu cu o majorare a tarifelor cu 10% la toate importurile și 60% la bunurile din China sugerează venituri care ar putea fi doar între 350 de miliarde de dolari și 450 de miliarde de dolari.
Prin obținerea majorității absolute în Senat și Camera Reprezentanților, Donald Trump va avea toate pârghiile pentru a ghida politica bugetară. În cazul în care nu au existat anunțuri specifice în această privință în timpul campaniei, ar trebui propuse anumite reduceri bugetare și o reducere a cheltuielilor federale pentru a compensa acest dezechilibru. Datoria poate, așadar, să nu crească atât de mult pe cât se aștepta, dar cu prețul unei reduceri probabile a programelor de asistență socială și a cheltuielilor în favoarea tranziției energetice.
Donald Trump nu și-a ascuns niciodată scepticismul climatic și dorința de a elimina toate reglementările în favoarea climei. El ar trebui, așadar, să revină la anumite prevederi ale Legii de reducere a inflației, acest text adoptat în 2022 care reunește măsuri de politică industrială care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în Statele Unite.
O parte din investiții fiind deja făcute, totuși, nu este posibilă o derulare completă.
Se preconizează că producția de petrol și gaze va continua să crească, Donald Trump fiind un susținător puternic al acestor industrii
Potrivit Carbon Brief, un site de știri britanic dedicat problemelor climatice, victoria lui Trump ar adăuga 4 miliarde de tone de emisii de CO 2 față de scenariul avut în vedere dacă democrații ar fi câștigat alegerile. De asemenea, există certitudinea că Statele Unite vor ieși din nou din acordurile de la Paris, reducând și mai mult posibilitatea de a menține încălzirea globală sub 1,5°C.
Referițe bibliografice :
- 1.“Opioids and the Labor Market,” by Dionissi Aliprantis, Kyle D. Fee, and Mark E. Schweitzer, Cleveland Fed, December 2023.
- 2.“Substance Abuse during the Pandemic: Implications for Labor-Force Participation,” by Jeremy Greenwood, Nezih Guner, and Karen Kopecky, National Bureau of Economic Research, April 2022.
- 3.“Why Do We Dislike Inflation? », by Stefanie Stantcheva, National Bureau of Economic Research, April 2024.
- 4.“The 2024 Trump Campaign Policy Proposals: Budgetary, Economic and Distributional Effects,” by Kody Carmody, Jonathan Huntley, Ed Murphy, Brendan Novak, University of Pennsylvania, August 2024
- 5.“Trump’s Bigger Tariff Proposals Would Cost the Typical American Household over $2,600 a Year,” by Kimberly Clausing and Mary E. Lovely, August 2024
- 6. ”How will Trumponomics work out”. Peterson Institute for Internatonal Economics .11/2024