mai bune ca-n Germania

Un domn pe care l-am întîlnit într-o zi cînd făceam documentarea pentru un reportaj mi-a povestit o parte din experiența sa germană și despre regulile de acolo. Petrecuse un an la Munchen într-un program de specializare. „Într-o zi, vorbeam cu un coleg neamț despre legile de acolo. Mi-a spus neamțul: „Știi că dacă distanța dintre capacul unui canal și asfalt este mai mare de un centimetru și treci cu mașina pe acolo poți da în judecată Primăria? Și cîștigi sigur!” Nu îmi venea să cred, dar asta era legea.”

Acum imaginați-vă un străin (o să îl denumim generic „extraterestru”) picat direct din cer ce ar ajunge în țara noastră fără să știe nimic despre rînduielile de aici sau legile de dincolo. Ce ar crede el văzînd gropile din jurul canalelor, canalele ce nu se potrivesc aproape niciodată la nivel cu asfaltul, gropile ce apar primăvara după iernile grele, gropile de la începutul autostrăzii spre mare, sutele de metri de autostradă prăbușiți la nici un an de la inaugurare, găurile ca niște carii infecte ce apar la îmbinarea șoselelor cu liniile de tramvai, plombele puse după regulile neștiute ale vreunui desenator ce-a ratat lecțiile despre liniile drepte, traversările la calea ferată unde articulațiile mașinilor își deplîng sorțile crude, benzile întregi deformate de căldură și de greutatea camioanelor blocate ore în șir pe centurile chinuite ale orașelor?

Ei bine, străinul nostru ar crede că asta e normalitatea. Că așa trebuie făcute lucrurile.

Înainte de final o să mai fac o trecere scurtă spre povestea de la început. Primăria germană e obligată, astfel, să verifice foarte atent lucrările pe care le recepționează. Există și o garanție pentru fiecare lucrare, probabil destul de mare ca să acopere eventualele probleme ce-ar apărea printr-o minune. Iar contractele putem bănui că prevăd o serie de sancțiuni dure dacă firma care construiește nu respectă standardele de calitate.

Și-acum, finalul. Străinul nostru, ce între timp ne-ar deveni prieten drag pentru naivitatea lui, ar ajunge într-o zi în Germania. Și-ar vedea drumuri fără gropi, lucrări făcute cu mare atenție. Și s-ar pune pe plîns, de dor de noi.

Și-atunci am fi, în sfîrșit, răzbunați. Am avea drumuri mai bune decît în Germania. Pentru el, prietenul nostru extraterestru.

PS. Între timp, Germania avea anul trecut 13.000 de kilometri de autostradă. România va avea, potrivit declarațiilor unor oameni politici, 1.000 de kilometri în 2018. Adică la anul.

www.economielaminut.ro & www.EM360.ro

facebook.com/EconomieLaMinut

Share.

Autor

Head of News

Comentariul tau

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.